Przedmiotem zamówienia jest usługa polegająca na przeprowadzeniu ewaluacji on-going warszawskiego modelu edukacji cyfrowej seniora pn. „Warszawski e-senior”, realizowanego w ramach przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu (dalej jako „model”). Wypracowanie modelu stanowi element edukacji seniorów, realizowanej w ramach programu „Warszawa Przyjazna Seniorom” w latach 2013-2020, który przyjęto uchwałą Nr LXXII/1870/2013 Rady m. st. Warszawy z dnia 5 grudnia 2013 r
Zwracamy się z prośbą o przedstawienie swojej oferty na poniżej opisany przedmiot zamówienia:
1. OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
Przedmiotem zamówienia jest usługa polegająca na przeprowadzeniu ewaluacji on-going warszawskiego modelu edukacji cyfrowej seniora pn. „Warszawski e-senior”, realizowanego w ramach przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu (dalej jako „model”). Wypracowanie modelu stanowi element edukacji seniorów, realizowanej w ramach programu „Warszawa Przyjazna Seniorom” w latach 2013-2020, który przyjęto uchwałą Nr LXXII/1870/2013 Rady m. st. Warszawy z dnia 5 grudnia 2013 r.
2. WARUNKI REALIZACJI ZAMÓWIENIA
2.1 Celem usługi jest analiza i ocena poniżej prezentowanych elementów modelu:
a. kursów komputerowych dla początkujących prowadzonych w ramach projektu „Warszawski e-senior”.
Więcej informacji o projekcie:
http://www.senioralna.um.warszawa.pl/projekty/warszawski-e-senior
oraz
http://www.senioralna.um.warszawa.pl/zaj-cia-komputerowe/kursy-komputerowe-dla-pocz-tkuj-cych
b. tematycznych kursów komputerowych dla średniozaawansowanych prowadzonych w ramach projektu „Wolontariat – Aktywna Warszawa (WAWA)”
Więcej informacji o projekcie:
http://www.senioralna.um.warszawa.pl/zaj-cia-komputerowe/tematyczne-kursy-komputerowe
c. indywidualnych konsultacji z zakresu obsługi nowych technologii udzielanych w ramach projektu prowadzenia Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora.
Więcej informacji o projekcie:
http://senioralna.um.warszawa.pl/PCWS
d. materiałów, narzędzi wspomagających realizację kursów komputerowych, tj.: „Warszawski e-podręcznik seniora”, platforma edukacyjna dla seniorów (obecnie nieaktywna).
Więcej informacji o projekcie:
http://senioralna.um.warszawa.pl/zaj-cia-komputerowe/warszawski-e-podr-cznik-seniora
e. zasad współpracy podmiotów zaangażowanych w realizację projektu, m.in.: Biura Pomocy i Projektów Społecznych, bibliotek, domów kultury, organizacji pozarządowych.
f. opracowanie wniosków i rekomendacji dotyczących optymalizacji realizacji modelu w ramach pkt 2.1 lit. od a do e;
2.2 Przedmiot zamówienia polega na:
a. opracowaniu szczegółowego raportu metodologicznego do ewaluacji
on-going, z uwzględnieniem minimalnych założeń metodologicznych prezentowanych w niniejszym zapytaniu ofertowym, w formacie MS Power Point;
b. przeprowadzeniu analizy danych zastanych;
c. przeprowadzeniu badania ewaluacyjnego;
d. opracowaniu raportu ewaluacyjnego wraz z wnioskami i rekomendacjami dotyczącymi modelu, zawierającego wnioski z analizy danych zastanych,
w formacie MS Power Point;
e. opracowaniu 3 rodzajów ankiet ewaluacyjnych oraz przeprowadzenie
ich pilotażu;
f. przygotowaniu sprawozdania z pilotażu w formacie MS WORD;
g. przygotowaniu prezentacji multimedialnej w formacie MS Power Point, zawierającej najważniejsze wyniki i rekomendacje z badania ewaluacyjnego w ramach pkt 2.1 lit. od a do e, oraz jej zaprezentowaniu przez Wykonawcę w miejscu i czasie wskazanym przez Zamawiającego.
2.3 Minimum metodologiczne badania ewaluacyjnego wymagane przez Zamawiającego:
Wykonawca zobowiązany jest do opracowania szczegółowej koncepcji ewaluacji on-going oraz odpowiadających jej kryteriów ewaluacji i pytań badawczych z uwzględnieniem poniższych założeń:
2.3.1 Główne cele ewaluacji on-going
Celem badania ewaluacyjnego jest poznanie rzeczywistych efektów realizowanych przedsięwzięć opisanych w pkt 2.1 lit. od a do e, według następujących kryteriów ewaluacyjnych: trafność, efektywność, skuteczność, użyteczność, trwałość.
Kryterium ewaluacji |
Przykładowe pytania badawcze |
Trafność |
W jakim stopniu cele projektów są zgodne z potrzebami osób starszych, uczestniczących w projekcie? W jakim stopniu forma zajęć, konsultacji spełnia oczekiwania seniorów? Jak oceniają model podmioty zaangażowane w jego realizację? |
Efektywność |
Jak seniorzy oceniają dostępność, zakres, harmonogram zajęć prowadzonych w ramach miejskiego modelu edukacji cyfrowej seniora? Czy poniesione nakłady w projektach są ekonomiczne? |
Skuteczność |
Czy udział w projekcie wpłynął na wzrost wiedzy i umiejętności cyfrowych uczestników? Jak sami uczestnicy oceniają poziom swojej wiedzy i umiejętności cyfrowych? Jak przebiega współpraca między różnymi podmiotami? Jakie czynniki wpływają na skuteczność modelu, stopień realizacji jego celów? |
Użyteczność |
Czy w codziennym życiu seniorzy wykorzystują wiedzę i umiejętności związane z uczestnictwem w projekcie? Jak oceniają materiały, narzędzia wspomagające realizację kursów komputerowych, tj.: „Warszawski e-podręcznik seniora”, platforma edukacyjna dla seniorów? Jak uczestnicy modelu oceniają udzielone wsparcie? |
Trwałość
|
Czy udział w projekcie wpłynął na poziom integracji, kształtowania trwałych relacji w grupie? Jaka jest ocena oddziaływania społecznego projektu? |
Innowacyjność |
W jakim stopniu realizowane projekty wnoszą nowe rozwiązania do edukacji osób starszych? Jakie zmiany powinny zostać wprowadzone w celu zwiększenia efektywności modelu? |
W zależności od przyjętej szczegółowej koncepcji metodologicznej badania ewaluacyjnego dopuszczalna jest modyfikacja lub uzupełnienie pytań badawczych przez Wykonawcę, po uzyskaniu akceptacji Zamawiającego. |
2.3.2 Główny cel kursów podstawowych
Celem ogólnym projektu jest umożliwienie seniorom nabycia podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem oraz poruszania się w internecie.
2.3.3 Główny cel kursów średniozaawansowanych w ramach projektu „Wolontariat – Aktywna Warszawa (WAWA)”
Celem ogólnym projektu jest utrzymanie samodzielności osób starszych poprzez zwiększenie wiedzy na temat możliwości i korzyści, jakie daje korzystanie z internetu oraz poprawę umiejętności cyfrowych.
2.3.4 Główny cel działania Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora
Celem ogólnym jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu poprzez stworzenie 31 Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora, w których osoby 60+ mogą otrzymać indywidualne porady dotyczące konkretnego problemu z tabletem, smartfonem, aparatem cyfrowym lub laptopem.
2.4 W ramach badania ewaluacyjnego użyte mają być następujące metody badawcze:
2.4.1 Analiza danych zastanych prowadzona na podstawie dokumentów, danych dostarczonych przez Zamawiającego, obejmujących:
a. poniższe opracowania:
- opracowanie „Działania podejmowane przez Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m. st. Warszawy w 2015 roku z zakresu przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu warszawskich seniorów”, w tym opis i wskaźniki działań w ramach modelu edukacji cyfrowej seniorów, realizację projektu „Warszawski e-senior”, realizację projektu „Warszawa Przyjazna Wiekowi 3.0 czyli sztuka dla edukacji cyfrowej”,
- opracowanie „Działania podejmowane przez Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m. st. Warszawy w 2016 roku z zakresu przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu warszawskich seniorów,” w tym opis i wskaźniki działań w ramach modelu edukacji cyfrowej seniorów, realizację projektu „Warszawski e-senior”, realizację projektu „E-senior -integracja dla edukacji”,
- opracowanie „Zestawienie i ogólny opis działań podejmowanych przez Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m. st. Warszawy w okresie od stycznia do września 2017 roku z zakresu przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu warszawskich seniorów”, w tym projektu „Warszawski e-senior”.
b. dokument „Program Warszawa Przyjazna Seniorom na lata 2013-2020”, opisujący potrzebę wprowadzenia projektów edukacji cyfrowej seniorów oraz obejmujący tło projektu i jego kontekst w realizacji polityki senioralnej realizowanej przez Urząd m. st. Warszawy.
2.4.2 Zogniskowane wywiady grupowe (FGI) obejmujące uczestników modelu w podziale na następujące gruby badawcze:
Badane grupy FGI |
|
||
Grupa |
Kryteria rekrutacji* |
Liczba wywiadów |
Liczba scenariuszy |
Seniorzy – kurs podstawowej obsługi komputera |
zróżnicowana płeć, zróżnicowany wiek, zróżnicowane placówki, osoby zadowolone z usługi |
1 FGI |
1 |
Seniorzy – kurs podstawowej obsługi komputera |
zróżnicowana płeć, zróżnicowany wiek (od 60+) zróżnicowane placówki, osoby niezadowolone z usługi |
1 FGI |
|
Seniorzy – kurs średniozaawansowany |
zróżnicowana płeć, zróżnicowany wiek (od 60+) zróżnicowane placówki, osoby zadowolone z usługi |
1 FGI |
|
Seniorzy – kurs średniozaawansowany |
zróżnicowana płeć, zróżnicowany wiek (od 60+) zróżnicowane placówki, osoby niezadowolone z usługi |
1 FGI |
|
Seniorzy – korzystający z Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora |
zróżnicowana płeć, zróżnicowany wiek (od 60+) zróżnicowane placówki, osoby zadowolone z usługi |
1 FGI |
1 |
Seniorzy – korzystający z Punktów Cyfrowego Wsparcia Seniora |
zróżnicowana płeć, zróżnicowany wiek (od 60+) zróżnicowane placówki, osoby niezadowolone z usługi |
1 FGI |
|
Doradcy cyfrowi |
Zróżnicowane placówki, zróżnicowana płeć, zróżnicowany wiek |
1 FGI |
1 |
Asystenci cyfrowi i wolontariusze |
Zróżnicowane placówki, zróżnicowana płeć, zróżnicowany wiek, proporcjonalny dobór asystentów i wolontariuszy |
1 FGI |
1 |
Osoby zarządzające w placówkach realizujących model |
Zróżnicowane placówki |
1 FGI |
1 |
Przedstawiciele organizacji pozarządowych realizujący model |
Zróżnicowane placówki |
1 FGI |
1 |
Ogółem |
|
10 FGI |
6 scenariuszy |
Zamawiający w porozumieniu z Wykonawcą zastrzega sobie prawo wprowadzenia maksymalnie 4 dodatkowych kryteriów rekrutacyjnych przy opisanych powyżej grupach badawczych. |
2.4.3 Raport metodologiczny będzie zawierał harmonogram badania, szczegółową koncepcję badania ewaluacyjnego, w tym opis metod i narzędzi badawczych, opis grup badawczych oraz kryteria doboru respondentów do badania.
2.4.4 Raport ewaluacyjny będzie składał się z następujących elementów:
- opisu przedmiotu ewaluacji (opis celu i zakresu badania);
- kryteriów oceny i pytań badawczych;
- opisu przebiegu badania ewaluacyjnego i ograniczeń (problemów) napotkanych w toku jego realizacji;
- opisu wyników badania ewaluacyjnego;
- wniosków i rekomendacji dotyczących realizacji Modelu Edukacji Cyfrowej Seniora, w tym wytycznych dotyczących dalszego sposobu realizacji projektu oraz zwiększenia jego efektywności pod kątem przyjętych celów projektowych.
2.4.5 Prezentacja wyników badania ewaluacyjnego przez Wykonawcę nastąpi w terminie i miejscu wskazanym przez zamawiającego, np. podczas wybranego wydarzenia/konferencji.
2.4.6 Założenia do badania realizowanego techniką FGI
- Celem badań fokusowych będzie określenie rezultatów, oczekiwań i wyzwań dla poszczególnych grup, biorących udział w badaniu.
- Wykonawca zrealizuje 10 zogniskowanych wywiadów grupowych z osobami, które spełniają kryteria rekrutacji opisane w pkt 2.4.2.
- Wywiady FGI będą prowadzone według scenariuszy przygotowanych przez Wykonawcę i zaakceptowanych przez Zamawiającego.
- Badanie FGI zostanie przeprowadzone zgodnie z zatwierdzonymi przez Zamawiającego scenariuszami.
- Wywiady FGI będą prowadzone przez moderatora posiadającego co najmniej 3-letnie doświadczenie w moderowaniu zogniskowanych wywiadów grupowych.
- W każdym ze zogniskowanych wywiadów grupowych będzie uczestniczyło 6-7 respondentów.
- W przypadku problemów z rekrutacją respondentów do badania FGI, Zamawiający dopuszcza możliwość przeprowadzenia mini fokusów obejmujących od 3 do 4 osób w grupie.
- Długość każdego ze zogniskowanych wywiadów grupowych wynosić będzie ok. 120 minut.
- Zogniskowane wywiady grupowe będą realizowane w sali fokusowej zapewniającej możliwość obserwacji wywiadów z tzw. podglądowni (za pośrednictwem lustra weneckiego), znajdującej się na terenie m.st. Warszawy, zapewnionej przez Wykonawcę.
- Wykonawca zapewni poczęstunek oraz wynagrodzenie dla respondentów.
- Wszystkie zogniskowane wywiady grupowe zostaną nagrane.
- Wykonawca jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania transkrypcji z przeprowadzonych wywiadów w okresie 3 dni roboczych od zakończenia wywiadu.
- Do zadań moderatora należy przygotowanie kwestionariuszy rekrutacyjnych.
- Zamawiający ma prawo wyłączyć z prowadzenia wywiadu grupowego moderatora, który w jego ocenie zagraża prawidłowej realizacji FGI.
- Wykonawca zobowiązany będzie do przygotowania niezbędnych materiałów wykorzystywanych w trakcie prowadzenia zogniskowanych wywiadów grupowych (w tym wszelkich materiałów wykorzystywanych przy realizacji technik projekcyjnych).
- Dokładne terminy (daty oraz godziny) zogniskowanych wywiadów grupowych zostaną ustalone z Zamawiającym i wymagają jego akceptacji.
- Za rekrutację respondentów do badania odpowiada Wykonawca.
- Wykonawca przeprowadzi rekrutację respondentów na podstawie zaakceptowanego przez Zamawiającego kwestionariusza rekrutacyjnego.
- Wykonawca przygotuje scenariusz zogniskowanego wywiadu grupowego i przekaże go do konsultacji Zamawiającemu.
- Po zapoznaniu się z uwagami Zamawiającego Wykonawca opracuje ostateczną wersję scenariusza, na podstawie, którego przeprowadzi zogniskowane wywiady grupowe.
- Po przeprowadzonych zogniskowanych wywiadach grupowych Wykonawca przygotuje transkrypcje, które zostaną przekazane Zamawiającemu zgodnie z ustalonym harmonogramem.
2.4.7 Założenia badawcze dotyczące ankiet ewaluacyjnych oraz pilotażu:
- Wykonawca zobowiązany jest do opracowania 3 rodzajów papierowych ankiet ewaluacyjnych, wypełnianych samodzielnie przez seniorów, służących diagnozie potrzeb oraz oczekiwań uczestników modelu oraz ocenie jakości zajęć kursów komputerowych prowadzonych na poziomie podstawowym, średniozaawansowanym oraz indywidualnych konsultacji prowadzonych z zakresu obsługi nowych technologii;
- Opracowane przez Wykonawcę narzędzie badawcze ma służyć m.in. wzmocnieniu modelu edukacji cyfrowej seniorów;
- Wykonawca zobowiązany jest do przeprowadzenia pilotażu papierowych ankiet wśród nie mniej niż 30 osób;
- Za opracowanie graficzne ankiet oraz ich powielenie odpowiada Wykonawca;
- Pilotaż narzędzia będzie prowadzony w placówkach wskazanych przez Zamawiającego lub w innym miejscu zaakceptowanym przez Zamawiającego;
- Wykonawca określi dokładny sposób prowadzenia badania pilotażowego;
- Kryteria doboru respondentów do badania pilotażowego zostaną opracowane przez Wykonawcę i zaakceptowane przez Zamawiającego;
- Termin przeprowadzenia badania pilotażowego zostanie uzgodniony z Wykonawcą po podpisaniu umowy w drodze kontaktów roboczych;
- W ciągu nie później niż 2 dni roboczych od zakończenia pilotażu, Wykonawca przekaże Zamawiającemu sprawozdanie z pilotażu w formacie MS WORD, z propozycjami zmian w ankietach ewaluacyjnych wraz z ich uzasadnieniem.
2.5 Dodatkowe zapisy:
2.5.1 Opisana powyżej metodologia badania ewaluacyjnego stanowi minimum metodologiczne, które może podlegać uzupełnieniom.
2.5.2 Usługa zostanie wykonana zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Wykonawcę i zaakceptowanym przez Zamawiającego nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia podpisania umowy.
2.5.3 Wykonawca zobowiązany jest do spełnienie wymogów dotyczących ochrony danych osobowych wraz z wymogami dotyczącymi przetwarzania danych w systemach teleinformatycznych.
2.6 Wykonawca zobowiązany jest do przygotowania i przekazania Zamawiającemu, zgodnie z terminami określonymi w umowie:
a. Raportu metodologicznego w formacie MS Power Point;
b. Raportu ewaluacyjnego w formacie MS Power Point wraz z wnioskami z przeprowadzonej analizy danych zastanych;
c. Scenariuszy wywiadów FGI;
d. Prezentację dotyczącą wyników i rekomendacji wynikających z badania ewaluacyjnego w formacie MS Power Point;
e. Transkrypcji z przeprowadzonych wywiadów FGI;
f. Ostateczne propozycje trzech rodzajów ankiet ewaluacyjnych;
g. Sprawozdania z pilotażu w formacie MS WORD;
2.7 Sposób przekazania materiałów
Wszystkie materiały i wyniki badania ewaluacyjnego opisane w pkt 2.6 lit a-g zostaną przekazane Zamawiającemu na adres poczty elektronicznej wskazany przez Zamawiającego, w ciągu nie więcej niż 3 dni roboczych od dnia zakończenia realizacji badania.
3 WARUNKI PRZYSTĄPIENIA DO ZAPYTANIA OFERTOWEGO:
Za spełniających warunki udziału w postępowaniu Zamawiający uzna Wykonawców, którzy wykażą że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy to w okresie prowadzenia działalności, należycie zrealizowali co najmniej 3 badania ewaluacyjne. (tabela nr 1)
4. KRYTERIA OCENY OFERTY 100% (100 pkt):
a) 60% (60 pkt) – „cena brutto”
Ocena ofert dokonywana będzie w kryterium cena brutto za realizację całego zamówienia według następującego wzoru:
Najniższa cena ofertowa brutto
Pc = ---------------------------------------------------- x 100 x 60%
cena oferty badanej
b) 30% (30 pkt) - Doświadczenie w realizacji badań ewaluacyjnych dotyczących programów i projektów społecznych, przeprowadzonych z wykorzystaniem zogniskowanych wywiadów pogłębionych (FDI), potwierdzone referencjami z ostatnich trzech lat (Tabela nr 2)
- 5 pkt: 1 badanie,
- 10 pkt: 2 badania,
- 15 pkt: 3 badania,
- 20 pkt: 4 i więcej badań.
c) 10% (10 pkt) – Doświadczenie osób zaangażowanych w realizację przedmiotu zamówienia z zakresu specyfiki pracy z osobami starszymi, potwierdzone udziałem w badaniach, analizach i ocenach w obszarze polityki senioralnej, potwierdzone referencjami z ostatnich trzech lat (Tabela nr 3)
- 5 pkt: 1 projekt,
- 10 pkt: 2 projekty,
- 15 pkt: 3 projekty,
- 20 pkt: 4 i więcej projektów.
5. TERMIN REALIZACJI ZAMÓWIENIA:
od dnia podpisania Umowy do 8 grudnia 2017r., gdzie:
a) raport metodologiczny zostanie przedłożony Zamawiającemu w terminie 7 dni kalendarzowych od dnia podpisania Umowy;
b) raport ewaluacyjny zostanie przedłożony Zamawiającemu nie później niż 1 grudnia 2017 r.;
c) pilotaż ankiet wraz z wnioskami zostanie przedłożony nie później niż 5 grudnia 2017 r.;
d) publiczna prezentacja wyników badania ewaluacyjnego przez Wykonawcę zostanie przedstawiona nie później niż 10 grudnia 2017 r.
6. TRYB I TERMIN SKŁADANIA OFERT:
1. Oferta powinna zawierać Formularz ofertowy stanowiący Załącznik nr 1 – Załącznik do zapytania ofertowego oraz referencje.
2. Ofertę należy wysłać pocztą elektroniczną na adres mailowy osoby prowadzącej postępowanie ext.iprzybyla@um.warszawa.pl, do dnia 3 października 2017 do godz. 16.00.
7. INNE ISTOTNE WARUNKI ZAMÓWIENIA:
a) Nie dopuszcza się składania ofert cząstkowych.
b) W przypadku konsorcjum osób fizycznych oferta powinna być podpisana przez osobę wskazaną do reprezentowania konsorcjum.
c) Dopuszcza się zmianę (w tym przedłużenie) terminu realizacji zamówienia.
d) Treść umowy z Wykonawcą, a w szczególności przedmiot i wysokość wynagrodzenia zostanie opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej m.st. Warszawy.
e) Wszystkie materiały przygotowane przez Wykonawcę zostaną oznaczone logotypami Zamawiającego oraz zgodnie z zasadami opisanymi w Katalogu Systemu Identyfikacji Wizualnej m.st. Warszawy.
f) Termin płatności za realizację przedmiotu zamówienia: 21 dni od daty złożenia rachunku/ faktury u Zamawiającego, a w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do 30 dni od daty złożenia rachunku u Zamawiającego, zgodnie z Umową/ zamówieniem.
g) Biuro Pomocy i Projektów Społecznych zastrzega sobie prawo do odstąpienia od zapytania ofertowego bez podania przyczyny.
h) Zamawiający dopuszcza możliwość stosowania zamówienia uzupełniającego w wysokości 50% wartości zamówienia podstawowego.